تفاوت بین کوچینگ و منتورینگ

Card image cap

 

 

 

کوچینگ، آموزش و راهنمایی همه یکسان هستند، درست است؟ اشتباه!

رهبران کسب و کار اغلب از این سه اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آنها به سه فرآیند مختلف اشاره دارند. متأسفانه حتی یک جستجوی گوگل هم کمک چندانی نمی کند. به عنوان مثال، تعریف فرهنگ لغت آنلاین برای "کوچینگ" فقط به مربیگری از دریچه ورزشی نگاه می کند. برای رهبران منابع انسانی و کسب و کار که به دنبال راه حل هایی هستند که به نفع سازمان های خود باشند، این مفید نیست.

اولین قدم برای درک، پاک کردن غبار و رفع باورهای نادرست پیرامون کوچینگ (coaching)، آموزش (Training) و منتورینگ (mentoring) است.

تعریف شرایط
اغلب اوقات، یک نفر ممکن است خود را یک "کوچ" خطاب کند، اما به جای کوچینگ ممکن است منتورشیپ (mentorship) ارائه دهد. یکی دیگر ممکن است یک مربی (trainer) باشد، اما آنها خدمات خود را به عنوان "کوچینگ" برچسب زده اند. بنابراین چگونه می توانید به عنوان یک رهبر، تفاوت را تشخیص دهید؟ بیایید با بیان تعاریف آنها شروع کنیم:


1. تعریف کوچینگ (Coaching)
فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF)، واژه کوچینگ را اینگونه تعریف می کند: "همکاری با مشتریان در یک فرآیند خلاقانه و تفکربرانگیز که آنها را تشویق می کند تا پتانسیل حرفه ای و شخصی خود را به حداکثر برسانند."

کوچینگ مستلزم آن است که مدیران منابع انسانی و رهبران کسب‌وکار به‌طور منظم با افراد خود به شیوه‌هایی تعامل داشته باشند که به تقویت فرهنگ شرکت و پیشبرد اهداف آن کمک کند. یک رهبر موثر به عنوان کوچ به جای تمرکز بر روی مشکل، بر راه‌حل‌ها تمرکز می‌کند، به جای قضاوت از کارکنان، آنها را حمایت می‌کند، و به جای اینکه دستوراتی در مورد کارهایی که باید انجام دهند، زمینه را برای توسعه آنها فراهم می‌کند.

شاید مهم‌تر از همه، کوچ ها به جای دادن همه پاسخ‌ها، به افراد کمک می‌کنند تا مهارت‌ها و طرز فکر لازم را برای رسیدن به راه‌حل‌ها از طریق پرسش‌ها و پرس‌وجوهای متفکرانه، بسیار شبیه به یک تابلوی انعکاس صدا، توسعه دهند.

2. تعریف منتورینگ / منتورشیپ (Mentoring / Mentorship)
بر اساس فرهنگ لغت کسب و کار، منتورشیپ به این صورت تعریف می‌شود: «سیستم آموزش کارکنان که بر اساس آن یک فرد ارشد یا با تجربه‌تر (منتور) به عنوان مرشد، مشاور، راهنما یا مشاور یک کارآموز یا جوان (شاگرد - مرید - mentee) منصوب می‌شود. منتور وظیفه ارائه پشتیبانی و بازخورد در مورد mentee یا شاگرد را دارد.»


در اینجا یک نکته کلیدی وجود دارد که باید به آن توجه داشت: منتورشیپ به جای اینکه مبتنی بر عملکرد باشد، مبتنی بر رابطه است. این در مورد به اشتراک گذاشتن تجربیات، دانش و بینش شخصی شما با کارمندان است. منتورینگ بر اقدامات و مهارت های خاصی برای بهبود آنها متمرکز نیست. این بیشتر در مورد به اشتراک گذاشتن نصیحت و سپردن آن به شاگرد برای استفاده از آن است.

3. آموزش
وقتی نوبت به آموزش (training) می رسد، یک معلم (trainer) به سادگی دانشی را منتقل می کند که می تواند برای ارتقاء مهارت یا چند مهارت شما یا تیمتان استفاده شود. ارتقاء مهارت بر گسترش درک فعلی یک کارمند از یک مهارت موجود متمرکز است. با این حال، چند مهارتی بودن بیشتر در مورد آموزش کارکنان در زمینه های کاری جدید یا مرتبط است تا قابلیت استفاده آنها را در سازمان گسترش دهند.

تمرین اغلب یک تلاش گروهی است، به این معنی که شما به سختی جلسات انفرادی با اعضای تیم خود خواهید داشت. از این نظر، رشد و یادگیری به عنوان یک تیم می تواند راهی موثر برای تقویت همبستگی و مسئولیت پذیری در یک سازمان باشد.

تفاوت عملی چیست؟
اگرچه تفاوت‌های بین کوچینگ، منتورینگ و آموزش (training) ممکن است ظریف به نظر برسد، اما قابل توجه است.
کوچ ها فرض می کنند که کارمندان در کسب و کار خود متخصص هستند. یک کوچ از طریق سؤالات فکری و پرس و جو فعال به کارکنان کمک می کند تا تفکر و کاربرد مهارت خود را افزایش دهند. کوچینگ منحصر به فرد است زیرا بر کاربرد رویکردهای جدید یا مؤثرتر برای رهبری، کار و زندگی تمرکز دارد. با مدرسها (trainers) و منتورها (mentors)، آنها کارشناسان فرضی هستند. آنها نصایح و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند یا مهارت یا رویکرد خاصی را آموزش می دهند.


درک این امر بسیار مهم است زیرا کوچینگ تغییرات پایدار و معنی‌داری را در مدت کوتاه و طولانی ایجاد می‌کند، در حالی که منتورینگ و آموزش (training) ایده‌ها و اطلاعاتی را در مورد یک مشکل یا موضوع خاص برای یک دوره زمانی خاص ارائه می‌دهد.

هدایت در مقابل مرجعیت

 

توسعه افراد برای ایجاد پتانسیل هایشان بیش از هر چیز دیگری یک عمل کوچینگ است. این عملی است که حتی ممکن است از آنها سرچشمه بگیرد نه خودتان به عنوان کوچ یا رهبر. کوچینگ در واقع کار کردن به عنوان شریک کارمندان و کمک آنها برای یافتن پاسخهایشان برای خودشان است. در مورد منتورها (mentors) و ترینرها(trainers) ، آنها در زمینه های خود صاحب اختیار هستند، بنابراین با آموزش یا دستور به کسانی که تحت نظر خود هستند کار می کنند.

اگر شما فقط به اعضای تیم خود منتورینگ یا آموزش می دهید، آنها ممکن است از تجربیات و دانش شما به عنوان یک راهنما استفاده کنند. در حالی که این ممکن است به نفع تیم شما باشد، شاگردان (mentees) یا کارآموزان (trainees) شما ممکن است هرگز نتوانند مسیرهای خود را ایجاد کنند. اگر آنها را نیز کوچ کنید، آنها مجوز ترسیم مناطق جدید، تأثیرگذاری بر نتایج کسب و کار و ایجاد تغییرات مداوم و پایدار را بهمراه خواهند داشت. 

 

به طور خلاصه، هنگامی که شما یک مرشد (mentor) یا معلم (trainer) هستید، اجازه می دهید. ولی وقتی یک کوچ (coach) هستید، راهنمایی می کنید و الهام می بخشید.
نویسنده : توسط لری مازن

منبع : وبلاگ سایت td.org 

تحقیق و ترجمه : هادی فرمانی